|
Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech
Černá, Tereza ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Černá, T.: Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech. [Diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 95 s. (Přílohy: výtvarné práce žáků a vlastní výtvarné práce na DVD). Diplomová práce je teoretickou studií, ve které se zabývám souvislostmi pohyblivých obrazů - experimentálního filmu a videoartu s vývojem výtvarného umění ve druhé polovině dvacátého století. V práci řeším téma pohyblivých obrazů, jejich specifika a odlišnosti a vymezuji jednotlivé pojmy. Na základě vybraných klíčových osobností, propojujících filmově-experimentální, videoartovou a výtvarnou tvorbu, popisuji základní přístupy a principy, které se v souvislosti s touto problematikou objevily u nás i v zahraničí. Didaktická část představuje tři navržené a odučené projekty, vycházející z tvorby vybraných umělců, které ověřují teoretické poznatky práce prostřednictvím výuky výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy. Součástí práce je výtvarný projekt, reflektující získané zkušenosti teoretické studie, v jehož rámci vznikla autorská videa.
|
|
Jídlo jako téma v umění a vzdělávání
Chrpová, Julie ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
NÁZEV: Jídlo jako téma v umění a vzdělávání AUTOR: BcA. Julie Chrpová KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá "jídlem" jako tématem v umění a vzdělávání. Potraviny a připravené pokrmy jsou nejrůznějším způsobem zobrazovány v celé historii lidstva. Způsob zobrazování v sobě zahrnuje jak prvky umělecké, tak i prvky dokumentární. V práci je mapován vývoj výtvarného zobrazování potravin a jídel se zaměřením na fotografii. Poznatky z literární části diplomové práce byly následně využity při tvorbě autorské knihy a při realizaci didaktického projektu. Autorská kniha je vytvořená metodou prolnutí tradice výtvarné kultury s prostředky soudobé vizuální komunikace. Tvoří ji soubor fotografií a je nejen vizuálním záznamem jídelníčku, ale znázorňuje i proces přípravy vybraných jídel od surovin, přes vlastní přípravu až po mapování druhů a množství odpadů vzniklých přípravou jídla. V didaktické části je využito téma diplomové práce k pochopení důležitosti výživy v životě člověka ověřením didaktického projektu prostřednictvím výchovně vzdělávacího procesu. Didaktická část je zaměřena na propojení výtvarné výchovy a výchovy ke zdraví s přesahem do výchovy environmentální a je realizována s žáky osmiletého gymnázia prostřednictvím výtvarného...
|
| |
|
Agrese dětí (8-10 let) v zájmovém kroužku jako pedagogický problém
POJEROVÁ, Tereza
Bakalářská práce "Agrese dětí (8-10 let) v zájmovém kroužku jako pedagogický problém" je věnována didaktickému aspektu výchovy ke zvládání násilí. V teoretické části popisuje pojem agrese, její vznik, aktéry jednání a agresi v zájmovém vzdělávání. Hlavním úkolem této práce je najít různá řešení konfliktů s agresivním nábojem v zájmovém kroužku. V praktické části je didaktický návrh programu, jak děti seznámit s agresí pomocí her a jak s ní dále pracovat.
|
|
Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech
Černá, Tereza ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Černá, T.: Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech. [Diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 95 s. (Přílohy: výtvarné práce žáků a vlastní výtvarné práce na DVD). Diplomová práce je teoretickou studií, ve které se zabývám souvislostmi pohyblivých obrazů - experimentálního filmu a videoartu s vývojem výtvarného umění ve druhé polovině dvacátého století. V práci řeším téma pohyblivých obrazů, jejich specifika a odlišnosti a vymezuji jednotlivé pojmy. Na základě vybraných klíčových osobností, propojujících filmově-experimentální, videoartovou a výtvarnou tvorbu, popisuji základní přístupy a principy, které se v souvislosti s touto problematikou objevily u nás i v zahraničí. Didaktická část představuje tři navržené a odučené projekty, vycházející z tvorby vybraných umělců, které ověřují teoretické poznatky práce prostřednictvím výuky výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy. Součástí práce je výtvarný projekt, reflektující získané zkušenosti teoretické studie, v jehož rámci vznikla autorská videa.
|
|
Odraz aktuálních trendů grafické tvorby ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
Svatoňová, Martina ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Brejcha, Šimon (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA v PRAZE Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy Odraz aktuálních trendů grafické tvorby ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ Vedoucí diplomové práce: Mgr. Arbanová Linda, Ph. D. Autor diplomové práce: Martina Svatoňová Studijní obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Ročník: 5 Forma studia: prezenční Diplomová práce dokončena: březen 2012 Anotace Svatoňová, M.: Odraz aktuálních trendů grafické tvorby ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ [Diplomová práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta. 105 s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Linda Arbanová, Ph.D. Teoretická část zkoumá aktuální trendy v grafické tvorbě. V práci jsou rozděleny techniky tradiční od technik nových, autorských a netradičních. V textu se nachází komentovaný výběr prací českých grafiků, kteří jsou pro současnou uměleckou grafiku podstatní a jejichž tvorbou se mohou učitelé výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ inspirovat. V praktické části se nachází propojení trendů současné grafiky s výukou výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy obsažené v navrženém a zrealizovaném didaktickém projektu. Klíčová slova: výtvarná výchova, současná grafika, tisk, aktuální trendy, tradiční postupy, didaktický projekt
|
|
Obraz , fotografie v koncepcích základní školy
Macháčková, Zuzana ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Anotace: Macháčková, Z.: Obraz, fotografie v koncepcích základní školy [Diplomová práce] Brno 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 114 s. Cíl práce: Na základě studia doporučené a další literatury pojednat stručně o proměnách fotografie (fotografie analogová a digitální, fotografické typy a žánry) a naznačit specifika fotografické tvorby v komparaci s klasickými výtvarnými médii. Uvážit i výrazové možnosti manipulované fotografie (úprava fotografií na PC, koláž, fotomontáž atd.) se zřetelem k možným využitím fotografie na 1. st. ZŠ. Zamyslet se i nad možnostmi organických mezipředmětových vztahů mezi výtvarnou výchovou a dalšími předměty. Na základě prostudování Rámcového vzdělávacího programu pro 1. stupeň základní školy a poznatků ze svého studia navrhnout didaktický projekt pro výtvarnou výchovu na prvním stupni základní školy, který by využíval současných možností digitální fotografie jako specifického a dostupného výtvarného média, a tento projekt ověřit v praxi. Soustředit se při tom na etudy a experimenty, které by žákům umožnily využít fotografie jako dostupného nástroje k poznávání výtvarné tvorby a vlastní výtvarné činnosti. Výsledky: Realizace navrženého autorského projektu využívajícího digitální fotografii jako prostředek k výtvarným činnostem...
|
| |
|
Literární dílna pedagoga volného času - vybraná tvorba Markéty Zinnerové
JAŠKOVÁ, Eva
Abstrakt: Diplomová práce se zaměřila na literárněvýchovné využití vybraných děl spisovatelky pro děti a mládež Markéty Zinnerové. Zvoleny byly texty zaměřené na dětského protagonistu ve složité životní situaci v rámci takzvané užší a širší rodiny. Východiskem je primárně dílo M. Zinnerové, především knihy Indiáni z Větrova, Tajemství proutěného košíku a Kde padají hvězdy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části byla nejprve popsána obecná charakteristika příběhové prózy ze života dětí s důrazem na problematiku osobnostní a sociální výchovy. Dále se práce zabývala literárněvýchovným využitím prózy na 1. stupni základních škol, metodikou a způsoby práce s literárním textem a zařazením všech těchto činností do příslušného školního vzdělávacího programu. Praktická část pojednala o konkrétních klasických a aktivizujících metodách v aplikaci na vybrané texty z děl M. Zinnerové. Cílem diplomové práce bylo vytvořit pracovní listy za pomoci úryvků literatury této prozaičky a jejich praktické ověření u dětí mladšího školního věku při práci ve školní družině. V této části práce byly popsány pracovní listy, postupy a důvody jejich navržení. Pracovní listy byly využity při práci ve školní družině se žáky 3. třídy. Jejich spolupráce, zaujetí a konkrétní průběh činností při využití navržených listů je popsán v další kapitole praktické části. Při závěrečné reflexi využití listů jsou navrženy případné možné korekce, rozšíření nebo další možnosti využití těchto pracovních listů.
|